#TeamBerkelana2016 ke PBAKL 2016 @ MAEPS, Serdang!



Bismillah and Asslamu'alaikum wbt. Hai anda yang membaca!

Banyaknya cerita tertangguh, banyaknya mahu cakap diblog tapi tidak terluah haihh. Jadi aku gagahi jua sebab nanti akan banyak cerita jadi basi terus keterujaan untuk update blog tu hilang. Tambahan pula, final exam is just around the corner yuhuuu a few weeks from now. Excitednyaaaa mahu cuti tolonglahhh!

Ok proceed to the topic!

On 7th May 2016 (Saturday) aku menjejaki Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2016 #PBAKL2016 atau KL International Books Fair #KLIBF2016 yang berlangsung di MAEPS, Serdang bermula 29 April hingga 9 Mei 2016 yay!

Hendak dijadikan cerita, aku ini boleh lah dikatakan sebagai pencinta buku. Maksud aku, aku sangat suka dikelilingi buku yang banyak-banyak. Aku suka nampak buku banyak. Dalam rak buku tu aku suka buku nampak banyak. Pegi kedai buku aku suka, library aku suka huishhh sukalah!. 

Hobi pula bila ditanya, aku akan jawab "saya suka membaca dan menulis" cliche kan jawapan? haha. Tapi serius lah, aku dapat identify diri aku dengan itu. Tidak perlu hurailah. Aku memang suka buku, cuma untuk menghabiskan baca buku tu ambil masa sikit lah hihihi.

Ok, hebahan untuk #PBAKL2016 ni sudah lama masa awal tahun lagi rasanya, so masa dapat dapat hebahan tu terus save dalam kalendar telefon. SAVE THE DATE!. haaa semangat aku tu. Aku bawa kawan-kawan join, terutamanya #TeamBerkelana2016 aku lah. Next mission kami setelah pegi Nilai hari tu adalah pegi PBAKL2016 ni lah.

Masa berlalu dengan begitu pantas, tibalah masa pesta buku itu bermula iaitu pada 29 April (Jumaat). excited mahu pegi tu jangan cakap lah cuma, situasi dan kondisi aku masa tu tidak mebenarkan aku pegi. Ya lah, dengan assignments kena submit pada tarikh tersebut (ha sila lah judge aku sebagai seorang yang suka tangguh kerja, it's okay aku sedar kekekeke). Masa stress buat kerja tu aku excited juga okay sebab tidak sabar mahu ke PBAKL tuuu. Siapa tweet dengan hashtag #PBAKL2016 sampai facebook official Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur screenshot tweet tu baru post dalam facebook official tu okay~


#sisbangga hahaha

Namun, tugasan tetap sempat disiapkan dengan jayanya Alhamdulillah!

Memandangkan memang tidak berkesempatan untuk datang masa hari-hari terawal PBAKL2016 tu bermula, jadi kami plan datang pada hari-hari terakhir iaitu pada 7 Mei 2016. Aku ada masa lagi untuk cari geng dari Tg. Malim ke Serdang. Okay dapat, ramai juga yang teruja untuk join weee!. Sampailah tiba hari yang mengujakan tu, tiba-tiba ada pula aral yang melintang dan menghalang geng-geng yang bersemangat waja mahu ke PBAKL tu. Ada hal yang lagi penting dorang perlu hadiri.

So, lone ranger lah aku dari UPSI > KTM Tg.Malim > MAEPS, Serdang. bunyinya macam sedihkan?, memang sedih T_T

Tapi aku okay, aku okay lah jalan sendiri, lagi pun guna public transport kan. Okay ja, yang penting kena inform family, saudara terdekat, kawan-kawan yang kita mahu jalan. Minta izin dulu!, maklumkan dulu!, rancang perjalanan. Pastikan plan tu crystal clear. Tujuan kena jelas, jangan terpesong belok sana sini. Direct to the destination and bawa keyakinan Allah bersama Maha Menjaga!

Alhamdulillah everything went well!. Dengan buat sikit research pasal route perjalanan untuk sampai MAEPS tu, Alhamdulillah aku berjaya sampai walaupun nampak bersendirian. Video yang aku jumpa di facebook ini sangat membantu!

  

Video ni lah yang buat gambaran awal aku untuk sampai MAEPS. 

untuk pengetahuan semua (kenapa ayat ni macam bajet semacam? cis), aku plan menjejak PBAKL ni bersama dengan Azea dan Pika pada permulaannya tapi Pika tidak dapat join sebab ada hal penting.  Tapi tidak apa, ada insan yang menjadikan misi kami lebih awesome, Yasha dan Sholehah juga turut serta! yay!. 

Kami bercadang jumpa di PBAKL tu tapi of course dorang Azea, Yasha dan Sholeha) sampai dulu sebab mereka bermastautin(amboi) agak dekat dengan tempat PBAKL tu diadakan sedang aku pula memakan masa hampir 3 jam untuk sampai ke destinasi sob sob sob tapi tetap nekad mahu pegi kann? ha ini nama dia semangat tahap tak berbelah bahagi. kekeke.

Setibanya aku di MAEPS dengan keadaan teruja yang aku tidak tahu mahu describe macam mana sebab selama ni tengok di tv dan di facebook ja hoi! sekarang aku jejak sendiri aku tengok dengan mata sendiri suasana Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur tu! Mahu bagi tahu satu dunia ZAFIRAH WAS HERE WORLD! ha over!

Okay, sampai ja aku terus call Azea minta kedudukan longitude dan magnitude kedudukan dorang, dorang di Hall C bla bla tapi ya Allah, bukanlah namaya pesta buku kalau tidak ramai manusia. Sangat sangat sangat sangat crowded walaupun tempatnya besar tapi tetap bersesak. Dibanjiri lautan manusia setiap dewan tu. Ini bukti yang masih ramai cintakan buku dan suka membaca =')

Untuk menjumpai geng aku ni sangat payah, sampaikan aku jumpa buku-buku yang aku mahu dahulu dari jumpa geng aku tu haha. Seriously, aku jumpa penulis yang aku target mahu jumpa dulu dari  jumpa mereka. 
Jumpa Cikgu Azzah AR :) dapat sign buku yay!

Dapat jumpa Ramlee Awang Murshid penulis novel thriller yang menjadi kegilaan orang ramai tuu. Sebenarnya, masa ni tidak dapat pun sign RAM, masa bayar buku aku curi-curi ambil gambar beliau sign buku orang lain hihihi :)

Susah jumpa dengan Azea ni semua faktor coverage hanphone macam hampeh, aku call Azea x dapat, Azea call aku tidak dapat ha macam tu lah sampai give up sendiri dan pasrah, kalau tidak jumpa Azea di sini memang redha ja la. Tapi, lepas settle aku membeli buku dan pusing punya pusing Hall C tu baru aku jumpa dorang haha. Itu pun di luar. But it's still okay, asal dapat jumpa :')

Azea, Leha and Yasha.
dan oh! Fahmie pun ada!

Dorang ni semua kawan masa sekolah menengah aku.. asalnya plan jumpa dengan mereka bertiga jaa tapi kebetulan Fahmie pun ada masa tu. Pertemuan tidak dirancang. Demikianlah perancangan Allah kan?. Kun Fayakun!

Dorang lagi advance, sepanjang kami saling mencari antara satu sama lain tu, dorang telah pun mendahului aku siap dapat ambil gambar lagi dengan RAM. Yasha siap dapat sign lagi. Cemburu !


Sholeha with Ustazah Fatimah Syarha :)

Yasha with Ustazah Fatimah Syarha :)

Berlima. Kumbang seekor ja. Kasihan.


They made the day amazing!

#PBAKL2016 (CHECKED!)

Okay, masa untuk balik. Petang. Jadi balik lah. Tunggu bas dan balik!


Bas yang sama, bas MAEPS PBAKL 2016 hantar sampai stesen kTM Serdang lepastu…. Bermula lah misi seterusnya antara aku dan Azea iaitu…. Berjumpa Yanie!

Kami ambil KTM ke KL Sentral untuk jumpa yanie di sana. Kami bermalam di hostel  Yanie.

Ini Yanie, itu Azea.

Malam tu macam-macam aktiviti di bilik yanie, goreng fries, melalak bajet artis nyanyi guna application smule HAHAHAHA. 
lepastu tidur Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.


Bangun pagi, dapat berita ni. 

And I was like OH NO! Aku balik Tanjung macam mana?



Tanya kawan-kawan macam mana alternative lain untuk sampai ke tanjong malim tanpa naik KTM?, ada yang cakap naik bas lah, pegi BTS lah, Pudu lah, habis google kami geledah. Hal itu telah memaksa kami untuk keluar awal mencari bas.


Ready to check out dari bilik yanie haha


Namun mujur, aku follow twitter KTM Komuter, sangat responsive and update semua perjalanan KTM di situ, aku pun dapat tahu yang KTM ke tg.Malim kembali seperti sedia kala di situ, Cuma berlaku kelewatan lebih 15mins.


So, kami pun lega dan makan-makan, lepak-lepak di MPH baru balik ke tempat asal masing-masing.

YanieLa

 dan berjumpa mereka juga rakan sekolah Ali dan Firdaus!





Aku summary-kan perjalanan aku dalam vdideo ni. Gigih download vivavideo untuk buat summary perjalanan. I have plan in mind untuk buat proper video tapi tunggu ada masa lebih lah ya?. So, enjoy!


  


Sebelum aku mengakhiri penulisan ini elok kiranya saya berkongsi sedikit tip-tip membeli belah buku di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur.

TIPS MEMBELI BUKU DI PBAKL:

1) Target buku apa yang hendak dibeli. List kan siap-siap buku yang mahu dibeli supaya nanti tidak terpusing-pusing rambang mata mahu beli buku yang mana. Tidak salah pun kalau main rembat ja buku yang kita suka, tapi better prepare lah untuk memudahkan minda kita mengatur strategi mencari buku yang jelas.

 

4) Kenal  buku anda!. Kenali rupa paras buku yang kita mahu tu. Contohnya... alah, google ja in shaa Allah jumpa :))



3) Study nombor booth atau reruai penerbit buku yang anda hendak cari. Ini mudah didapati melalui media sosial penerbit atau penulis buku tersebut. Search ja di facebook in shaa Allah merekaakan memberi maklumat dan kedudkan reruai mereka di mana untuk memudahkan kita mencari keberadaan mereka yay!

 



 



dapatan #pbakL2016



Jadi cukuplah di sini entri ini. Aku penat, dari tadi tidak siap siap entri ni. Ok bai. Terima kasih tau sebab sudi baca!

Semoga kita berjumpa lagi! 

*MAEPS stand for: Malaysia Agro Exposition Park, Serdang :)

Comments

Popular posts from this blog

eg tukar 2

Tentang header

Siapa Malaysia?

Tentang convo.

Birthdays in January