Semester 2 yang Mematahkan :(

Bismillahirrahmannirrahim, Assalamualaikum wbt, hai.

Semester kedua dalam perjumpaan kedua yang bermula pada :

 18 Disember 2023 dan berakhir pada 26 Disember 2023

Memang sejenis manusia yang merasakan mengingat tarikh itu penting hihi.

Masa pertemuan pertama untuk semester dua, kami perlu ke UKM. Tapi untuk pertemuan kedua, kelas online saja dan sudah pun dikhabarkan, semester 3 pertemuan pertama juga akan dibuat secara dalam talian. I'm okay with it. Aku semakin mengenali rentak kelas dalam talian berbanding masa mula-mula dulu. Alhamdulillah.

Semester 2 ini, mencabar lebih dan tidak ku nafikan pengorbanan wang ringgit itu benar. Keluar beratus-ratus malah kalau termasuk tiket flight dan segala accomodations masa pertemuan pertama, mencapai ribuan juga untuk satu semester sahaja. Yuran pula, lain cerita lagi :)

Demikianlah, selagi mampu alhamdulillah, wang bukanlah masalah atau cabaran terbesar. At least, for me. Alhamdulillah.

Cabaran mega untuk semester 2 ini adalah dari segi tugasan yang diberi untuk memenuhi kehendak kursus. Amat memeritkan (ha ayat kalau boleh bagi drama lagi kan? haha). Tapi, percayalah perit-perit pun aku dan kawan-kawan aku gagahi jua untuk hadap dengan gagah walaupun pahit. 

Ya lah, mana ada kejayaan yang datang bergolek dan semestinya, tiada kejayaan semanis madu tanpa usaha sepahit hempedu. Kan?.

Antara highlight untuk semester 2 ini adalah,

1. Menganjurkan program bersama Pertubuhan Wanita Berdikari Sabah (PWBS) di Sandakan.

I'm so glad to tell you, it was my very first time to be in Sandakan in my entire life. So, this kind of a plus for me. Sambil menyelam sambil minum air. I just love Sandakan. Jalan dia halus mulus. Coto Makassar nya de' bomb, and the memories were made... priceless!. Lepastu culture shocked kenapa airport boleh jadi sangat sunyi? haha.

Saya sangat terharu dengan sokonagn PBWS untuk program ini. They're all nice!

Definitely will come back to Sandakan again!

The nyumz Coto Makassar!

My Squad, Afifah and Kak Ros (yang jauh terbang dari Kuantan) + Nabilah (yang di Kelantan sana) :')))
I love them!

Ini bersama pegawai PEDi yang tolong bagi talk untuk program kami.

I'm so thankful to meet nice people along the road subhanAllah!.
Fatimah my uni friend was very helpful in making this happened. Thank you Fatimah! 
Bagus sangat matlamat PEDi ni, saya berharap semua orang di Malaysia boleh celik IT melalui PEDi.

Masa berhubung through emails and whatsapp bukan main guna "Puan" sekali bila sampai, ya Allah comelnya lah pegawai PEDi pun TT. terus rasa bersalah haha tapi she was so nice wallahi.

Tengok feeling kan jadi pengarah program. Sebelah saya memakai baju batik merah jambu itu adalah Pengerusi PWBS. Seriously, sporting dan happening sangat  bila dalam environment PWBS ni. Memang berdikari dan sangat positif auranya.

Our kinda backdrop.
Alhamdulillah, semua sudah selesai. 

A night before program. Pulun siapkan sijil di rumah Afifah di Sandakan. Oh, Afifah sedia tempat tinggal dan pengangkutan untuk kami, Alhamdulillah!, tip top betul team members saya. Semoga kami dapat A untuk subjek ini. Amiin!

Zafirah yang first time sampai Sandakan dan culture shocked tengok airport sunyi macam hatiku. eh?

Tag nama yang kami buat untuk dipakai semasa program :)

Alhamdulillah, saya masih menggemari perjalanan program ini. Terima kasih semua!

2. Mari-mari Cultural Village.

For another task, yang menjadi asbab kami kena sampai sini. Kalau bukan sebab tugasan, memang tidak merasa kot jejak kaki di sini. It was so interensting and I treasure every single moment in that village.



Dari kiri : Kak Wana, Si Zaf, Kak Jun, Us. R dan Us.F.

Inilah lima ketul ustaz ustazah dari Sabah dalam batch kohort 7 Program Sarjana Pendidikan (Pendidikan Islam) Eksekutif Mod Cuti Sekolah, UKM.

Semua hardworking, semua rajin. semua saling mendorongkan. Semua 4 flat kot sem lepas, si Zaf jak tidak. Kite beshe-beshe je wak :))

3. Got to be familiar again with the past softwares I learned while I was in my degree era - Turnitin and SPSS.

I remember when I was so scared of using Tunitin back then sebab takut busted copy and paste bulat-bulat dari internet. Padahal, mahu risaukan apa?, kita memang buat rujukan dari sumber yang kita dapat  melalui jurnal-jurnal yang diakses melalui internet juga kan?.

Lagi pun, dulu zaman degree tidak kemaruk shopee sangat sebab sedar diri masih student dan tidak terlintas lagi dalam fikiran yang semua benda orang jual di Shopee termasuklah segala jenis softwares dan aplikasi berbayar. 

So, I might say I'm doing better than when I was in my degree life. Lebih confident dan percaya semua persoalan boleh dijawab dengan adanya internet. Segala jenis tutorials berlambak orang share di internet. Life's made easy man! weehu.

4. Banyak buat video :')

Kelas online kan?, assignments buat video dan kelas online tidak dapat dipisahkan.
Tapi, personally aku suka buat video asalkan jangan buat last minute :)


5. KP2 the unfriendly friend but I need the most 😭

Kaedah Penyelidikan II is one of the subjects that almost killed me inside out. Over kan? haha memang kalau Zafirah. It's true though. KP2 ni, kandungan pembelajarannya agak payah untuk seorang yang sudah lama meninggalkan istilah-istilah matematik, formula, calculator dan SPSS. 

Dia seolah-oleh seperti kawan lama yang datang tiba-tiba bertanya "masih ingat saya?" di saat kau sedang berbahagia dengan kehidupan sendiri tanpanya haha!.

Susah weh. sumpah. Banyak-banyak assignments, yang satu ini juga yang buat aku mempersoalkan tujuan hidup dan mengapakah aku berada di sini?. I feel like quitting pun ada sebab I was like cannot go with this one. 

Sambil-sambil buat dan sudah submit semua, aku duduk di satu sudut sepi dan berdoa kepada Allah SWT semoga setidaknya dapatlah markah "lulus" supaya tidak perlulah aku hadap lagi di semester akan datang. 

But, to be honest I've learned alot and I'm pretty sure this knowledge that I've gained will be very useful for me in future semesters. In shaa Allah. Tiadalah namanya ilmu yang sia-sia dalam dunia ini. Justeru, bila tahu susah pun, we get ourselves up together and we can face this!.


3 kuiz sahaja sudah 60 markah. Beban yang teramat. Kitanya tidak celik numerasi, kitanya rasa down betul dengan subjek ni sebab, susah :(

But, trust me. I'm trying!.
Semoga yang baik-baik sahaja untuk KPII zafirah. I'm still scared.


Demikianlah 5 perkara mega sebagai highlight untuk semester 2 ini. As I am fully awared, semua ini tidak akan pernah mudah tetapi, pasti bisa.

Aku harap, tidak akan tergugat semangatku untuk terus menuntut ilmu dan menyelesaikan apa yang sudah aku mulai dengan kawan-kawan aku. In shaa Allah, doakan ya?

Dalam busy-busy kelas, seorang ustazafirah ini tidak meninggalkan anak-anak SPM nya. Semoga kami berjaya sama-sama!

Tealive adalah tempat lepak paling best untuk siapkan assignments, study dan attend some classes masa line internet di rumah tidak memberi kerjasama. Malah, install SPSS pun aku buat di Tealive tau haha. Kalau tahu akan bosan sorang-sorang, kita angkut anak-anak buah untuk menyaksikan kegigihan mamilala mereka menyiapkan tugasan.

With Hud an Abang Waiz & Moon( yang ambil gambar) masa hari meng-install SPSS.

This one Ayesha and Anna yang temakan Milala siapkan assignment yang kena hantar sebelum 12:00AM on the same freaking day.

 Mungkin sebab rasa lama kena ada dalam tu like before 7pm-09:30pm kot masa tu, sampai abang kakak Tealive tu treat another round of drinks untuk diaorang. I don't know what to feel, rasa terharu sangat sebab rasa macam sebagai tanda sokongan dari belakang" to keep going on" tapi dalam masa yang sama rasa segan juga sebab nanti dikatanya kita tidak mampu belikan lagi bebudak tu minuman untuk tempoh masa yang agak lama di Tealive masa tu haha!.

Whoever are you kakak/abang Tealive, THANK YOU SO MUCH!


My table set masa kelas untuk perjumaan kedua, semester 2.


Koleksi selfie masa study dan kelas merata-rata tempat haha.

Memang sejak STPM lagi kot memang seorang yang tidak boleh study satu tempat, kena berubah-ubah suasana baru jadi rajin. Ni, kedai mamak, Tealive, Gtea, Sugar Bun, Old Town, random cafes, Library semestinya, tidak cukup di Kota Belud sampai ke KK aku jejak untuk dapat aura kerajinan tu. Di rumah kadang-kadang saja, kalau desperate sangat baru study di rumah contohnya, masa study untuk kuiz atau last minute submit assignments :') Semua jadi tempat aku bentang laptop serta bahan-bahan untuk buat assignments atau baca papers :))

The "Cuti sekolah yang tidak cuti sekolah" Squad !

Doakan saya ya?, oh dengan kawan-kawan saya yang lain juga. We're all work hard for this and we struggle alot with whatever we're dealing in our multi-task world. 

In shaa Allah, semoga Allah SWT mempermudahkan kami menyelesaikan tanggungjawab kami dengan penuh amanah dan istiqomah.

and  of course, #Pray4Palestine everyday. From the river to the sea, P will be free!

Thank you for reading. 

Happy 2024!. 

Wassalam.

🍉🤟

#ZafirahwithYoukm



Comments

Popular posts from this blog

Level 3 of #ZafirahwithYouKM

FATIMA KINASCY A NAME AND SECRET BEHIND IT.

29 and It's TMI Time!

#TeamBerkelana2016 ke PBAKL 2016 @ MAEPS, Serdang!

Before 2021 ends!