Nota untuk Usul Fiqh



Assalamualaikum.

Dear Usul Fiqh,
Tahu kau adalah subjek paling aku geruni?
Tahu pensyarah yang ajar kau paling aku segani?.

Orang kata kau susah. Ramai yang mengeluh.
Aku pun sama :(

Maaf selalu berkata kau susah. 
Maaf sebab banyak keluhan aku lempiaskan,
Maaf.

Permudahkanlah aku untuk hadam kamu.
Sesukar mana pun, sukar lagi para ulama terdahulu yang 
menyusun ilmu ini untuk kami kini.

Entah,
manja betul kami dalam perjuangan menuntut ilmu ini.
Dijentik kesukaran dan cabaran sedikit sudah goyah :(

Kamu first paper akan aku hadap untuk #Final5 ini.
Aku takut.
Sebab tidak sehabis baik untuk kamu.
Masa ujian mid-ter itu hari lagi lah :(

Sungguh, tidaklah sama orang yang membaca
dengan yang tidak membaca kan?
Segan dengan diri sendiri.

Walaubagaimana pun, akan kuhadapi juga,
dengan jam-jam terakhir yang tersisa, 
izinkanlah aku memahami ilmumu Usul Fiqh.
Benar-benar faham.
Atas dasar,

kamu ilmu agamaku.
Agamaku tonggak redha Tuhanku.

Mudahkan ya?

Bismillah.

Esok aku exam. Final exam untuk semester 5 ini.


Comments

Popular posts from this blog

Level 3 of #ZafirahwithYouKM

FATIMA KINASCY A NAME AND SECRET BEHIND IT.

#AzeaTurns20

Before 2021 ends!

Siapa Malaysia?